ZEN&Roll

A Pécsi Tudományegyetem Zenélő Egyetemének hírcsatornája, minden, ami Zene, minden, ami ZEN! https://www.facebook.com/zeneloegyetem

Friss topikok

Címkék

1984 (1) 2006 (1) 2084 (1) 30Y (2) 30y (1) Ákos (2) Backseat (1) Band of Streets (1) Barabás Lőrinc (1) Beck Zaza (1) Beck Zoli (5) bëlga (1) Bulcsú és a cimbik (1) D.O.G. (1) DIP-trió (1) Egyedi Péter (2) Eosin Ghetto (3) Erla Sound&Light (1) Étkező (1) Firewater (1) Fishing on Orfű (2) Funktomas (1) Gróf Balázs (2) Halott Pénz (2) Hangulatsziget (7) Harmada (2) Hnagulatsziget (1) Inspector Cluzo (1) Irie Maffia (2) Isten Háta Mögött (1) Ivan&The (1) Ivan&The Parasol (1) Járai Márk (2) Jehan Paumero (1) Kipu (3) Kiscsillag (2) Kispál és a Borz (2) kocsmazenész (1) La Fanfare en Petard (1) Lenthár (1) Lenthár Balázs (2) Leskovics Gábor (1) Likó Marcell (2) Lovasi András (3) Lukács László (1) Magashegyi Underground (1) Négy Muskétás (1) Óriás (2) Orwell (1) P (1) Parazol (1) PEN2006 (1) PEN2009 (2) PEN2010 (1) Pen2013 (3) PEN2013 (34) PEN 2008 (1) PEN idéző (4) Péterfy Bori (1) Plug (1) PoeJass (1) Pötyi (1) psycho mutants (1) Psycho Mutants (1) PTE (2) PTE Brass Band (1) PTE MK (1) PTE ZEN (11) Punnany Massif (1) Puzsér Róbert (1) Quimby (1) Rocksertés (2) Rokokó Rose (2) Sárközy Papa (1) Sena (1) Soori&Poolek (1) Soyuz7 (3) Supernem (1) Szénásssy Alex (1) Szepesi Mátyás (1) Szoba (1) Szoba Sessions (1) Tablespoon (2) Takács Zoltán Jappán (1) Talking Horse (2) Tankcsapda (3) TükeZoo (1) Urbán Ernő (3) Vad Fruttik (4) workshop (1) ZEN (3) ZEN&Roll (20) Zen&Roll (2) zeneszerzés (1) Zöld08 (1) Zsolnay Fesztivál (2) Címkefelhő

"A Sziget eleinte Woodstock volt, most olyan, mint egy pláza" - interjú Puzsér Róberttel

2013.05.06. 10:26 neozsivany

Puzsér Róbert feláldozva pihenőnapját időt szakított arra, hogy péntek este a Pécsi Egyetemi Napokon megszólítsa az egyetemistákat stand-up tragedy-jével. A délutáni szieszta előtt beszélgettünk vele többek közt magyar fesztiválokról és gyerekkori traumákról.

Zen&Roll: Minek köszönhetjük, hogy üdvözölhetünk itt a PEN-en?

Puzsér Róbert: Kaptam egy meghívást, hogy lépjek fel. Stand-up tragedy előadást fogok tartani. A műfaj a saját kreációnk, a lehető legnagyobb mértékben próbálunk elkülönbözni a hazai szórakoztatás öncélúan jópofáskodó és társadalmi problémák iránt tök érzéketlen reprezentánsaitól. Néhány kollégámmal úgy döntöttünk, hogy a mi fizetőeszközünk nem a nevetés lesz, hanem a katarzis. Nem mulattatunk, hanem sebekben turkálunk. De legalább nem zsebekben.

Z&R: Mi a véleményed a mostani fesztiválokról?

PR: Több éve nem voltam a Szigeten, ott ugyanis nincs olyan fellépő, akiért érdemes lenne kimennem. Jared Leto zenekaráért nem fogok kimenni, vagy Juliette Lewis kedvéért, mostanában ugyanis ezek a nagy dobásai a Szigetnek. Jó tizenöt évvel ezelőtt David Bowie volt a húzónév, tíz éve a Radiohead, most meg jobb utána se nézni! Még Rachid Taha az egyetlen, aki valamennyire érdekel az idei felhozatalból.

Z&R: Úgy hallottam, idén megint ki akarták hozni David Bowie-t.

PR: Nem hiszek neked, de ha valamiféle csoda folytán mégis eljön, akkor valószínűleg én is ott leszek, Bowie ugyanis nagy kedvencem, de azt azért gondolom, mindenki érzi, hogy milyen meredeken alászállt a színvonala a Szigetnek, és mostanra sajnos a Balaton Soundnak is.

Z&R: És mi a helyzet az egyetemi fesztiválokkal?

PR: Voltam pár évvel ezelőtt a Szegedi Ifjúsági Napokon, ugyanis föllépett ott az Apollo440. A SZIN egy sokkal emberibb léptékű közeg volt, nem egy nagy multi-szórakoztatóipari komplexum érzetet keltette az emberben. Kisebb, otthonosabb, átláthatóbb játéktér. Tulajdonképpen a VOLT Fesztivállal is így vagyok, egy sokkal kisebb és lakhatóbb Sziget.

Z&R: Az egyetemistáknak is érdekük, hogy neves és jó előadók legyenek kint ezeken a fesztiválokon. Miben más a mostani magyar fesztivál-felhozatal, mint a régiek?

PR: Teljesen más, húsz évvel ezelőtt nem lehetett volna azt megcsinálni, hogy kilóra eladnak mindent. Valamennyi sátorhoz tartozik legalább egy szponzor, itt is a Coca-Cola energiaitala szponzorálta a foteleket, amiken éppen ülünk. Mindent forintosítanak, mindent szponzoroknak adnak el, akik a pénzükért cserébe bevásárolhatják magukat a következő nemzedék tudatalattijába. Eleinte a Sziget egy Woodstock volt, most meg nézd meg, olyan, mint egy pláza. Általában minden fesztivállal így van. Azzal kezdődik egy ilyen rendezvény szervezése, hogy a VIP-t a Burn támogatja. A régi fesztiválokhoz már nincs visszaút. Anno pár éven át kulturális interregnum volt, már Kádár János bácsi elbúcsúzott, de még nem köszöntött ránk a szép új világ. Volt egy rövid időszak, amikor azt érezhettük, hogy miénk itt a tér. Jó világ volt, de nem volt életképes, ugyanis nem volt tőkeképes. Talán a squatok lesznek azok a sejtek, amelyek egy alulról épülő társadalmi szerveződést, egy új életmódmodellt tudnak majd beledolgozni a társadalom szövetébe. De hát ennek nem Budapest a centruma, sokkal inkább Berlinben vagy Londonban élő és valóságos ezeknek az autonóm közösségi ingatlanfoglalásoknak a kultúrája.

Z&R: Mi a helyzet a mosatni egyetemistákkal? Mi milyenek vagyunk külső szemmel?

PR: Szoktam fellépni egyetemeken, és sokszor áll meg a kés a levegőben. Úgy érzem, hogy arra, amit én közvetítek, fogékonyak a mostani egyetemisták, le tudom kötni őket, el tudom ragadni a figyelmüket. Ez a legfontosabb, mert a stand-up tragedy szükséges közege a feszült figyelem. Ezt követően már minden reakció jó reakció. És ez az interakció megteremtődik az egyetemistákkal. Léptem fel középiskolások előtt is, ott ez még nincs meg. Még hiányzik a komolyságnak az a drámai kritikus tömege, ami a stand-up tragedy-hez kell. 

Z&R: Hallottál már valamit a Zenélő Egyetemről?

PR: Tök jó, tök jó. Minden, ami a társadalmi és kulturális mobilitást javítja és elősegíti szerintem jó és helyes.

Z&R: Ha lehetőség lenne egy ilyen kurzuson részt venni, jelentkeznél?

PR: Én megfogadtam tíz-tizenöt évvel ezelőtt, hogy soha többé nem tanulok. Gyűlöltem az iskoláimat, ennek ellenére el kellett végeznem egy általános iskolát, egy középiskolát és utána még egy egyetemet is. Miután lediplomáztam, még volt pár kísérletem, például diszgráfia-segítő képzést végeztem el, aztán kijártam egy ingatlanügynök-tanfolyamot, aminek a végén azt éreztem, hogy soha-soha többet! Szóval nem, én az iskolapadba soha többé nem ülök be! Visszatérő rémálmaim vannak. Azt álmodon, hogy ülök a padban, körülöttem a tizenhat éves osztálytársaim, én viszont aktuális korú vagyok, mondjuk harmincnyolc, a tanárnő meg lapozgatja a naplót. Természetesen engem szólít fel valami nagyon reál tárgyból, mint fizika vagy matematika, nem írtam meg a házi feladatomat, nem készültem, nem tudom a választ a kérdésre. És akkor eszembe jut, hogy bassza meg, én már leérettségiztem, én ezt már letudtam, nekem ezt már nem kell! Aztán eszembe jut, hogy voltam én már tanár is, nem csak hogy érettségiztem, de érettségiztettem! Előadom a tanárnőnek, hogy elnézést, tanárnő, de nekem van már érettségim, én ezen már túl vagyok. Erre a tanárnő azt mondja, hogy „Igen, de az anyukád azt mondta, hogy neked kétszer kell.” Ezután azt érzem, ami a legszörnyűbb, mint mikor az Apollo 13 nevű hajó legénysége bajba került a Hold körüli pályán. Megszakadt a rádiókapcsolat, de nincs visszaút, meg kell kerülniük a Holdat, a houstoni parancsnokságon pedig azt várják, hogy vajon öt hulla vagy öt élő ember fog elkerülni a Hold mögül. Ezt érzem én is minden alkalommal, hogy talán beledöglök, de egyszerűbb elvégeznem még egyszer, mint elintézni azt, hogy ne kelljen. Engem annyira traumatizáltak az iskolák, hogy soha többé nem ülök vissza az iskolapadba. Nekem minden nap ajándék, ha nem kell tanulni.

Z&R: A mai fellépők közül kíváncsi vagy valakire?

PR: Kik lépnek ma fel?

Z&R: Tankcsapda, Subscribe, Heaven Street Seven, a ZEN&Roll színpadon például lesz egy űrpopos zenekar, a SoyuZ7.

PR: Bírom a Tankcsapdát, a Subscribe néhány tagját meg személyesen ismerem, volt nemrég egy közös projektünk. Hogy mondtad? Űrpop? Na, az kifejezetten jól hangzik, lehet, hogy belehallgatok.

Szöveg: Cziszer Marietta

Napi ZEN

Szólj hozzá!

Címkék: ZEN Puzsér Róbert PEN2013

A bejegyzés trackback címe:

https://zenendroll.blog.hu/api/trackback/id/tr105283394

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása